Overbook Nedir?
Teknik jargonda “Overbook” olarak bilinen fazla koltuk satışı dünyasına hoşgeldiniz.
Bugüne kadar bazı yolcuların başına gelen tatsız bir durum: Uçak biletinizi almışsınız, check-in yaptırmak için kontuarında sıranızı bekleyip, sıra size geldiği anda check-in personeli kulağa hoş gelmeyen şu cümleyi kurar:“ Uçakta fazla satış olduğu için sizi maalesef bu uçuşa kabul edemiyoruz, bunun yerine size bir sonraki uçuşa 250 EURO tazminat ödeyerek işleminizi yapabiliriz “
Gerçekten can sıkıcı bir durum. “Uçakta belirli sayıda koltuk var, havayolu neden bu koltuk kapasitesinden fazla koltuk satışı yapıyor?” diye soruyor olabilirsiniz. Bu durumda “gelir yönetimi” devreye giriyor. Birçok uçuşda çeşitli nedenlerlerle uçağı kaçıran yolcular var. Bu yolcular havayolu dilinde “No-Show” diye adlandırılır.
Overbook: Havayolları neden uçakta mevcut olan koltuk sayısından daha fazla satış gerçekleştiriyor?
Overbook yapılmadığı taktirde No Show nedeni ile boş kalan koltuklar havayolları zarara uğratacaktır. Havayolları Overbook yapıp bu zararın önüne geçmeye çalışıyorlar. Havayolları Overbook sayısını belirlemek için geçmişe dönük X uçuşları Y günlerindeki istatistikleri değerlendirip ilgili uçuşlarda Overbook sayısını hesaplamaktadır.
Burada doğru dengeyi bulmak gerçek bir sanattır: Overbook sayısı az hesaplandığında, boş kalan koltuklar havayolun zararına sebep olacaktır. Overbook sayısı fazla hesaplandığı takirde iki senaryo devreye girer:
- VDB : “ Voluntary Denied Boarding”
Havayolları, Overbook olan uçuşa ait yolculara, belirli bir ücret karşılığında uçuşdan gönüllü olarak vazgeçmelerini ve bir sonraki uçuşa işlemin yapılmasını teklif eder.
Ödenen ücret ve bir sonraki uçuşa işlemin yapılması bazı yolcuların kulağına hoş geldiği için bu yöntem genelde başarılı olmaktadır.
- IDB : “ Involuntarily Denied Boarding ”
Overbook olan uçuşlarda gönüllü olarak uçuşundan vazgeçmeyen yolcular da olabiliyor.
Bu durumda havayolları, yolculara iade ve tazminat hakkının yanısıra, farklı bir havayolu olsa bile seyahatini temin etmek durumundadır.
Overbook da yolcuların hakları nelerdir?
Yolcuların Overbook durumunda, “Voluntary Denied Boarding” ve “Involuntarily Denied Boarding” kapsayan uygulamaların dışında yolcuların parkura göre 100 EURO – 600 EURO tazminat hakkına sahiptir.
Havayolların teklif edeceği alternatifin uçuş saatine göre ikram sağlama zorunluluğu, ertesi gün için uçuş verebiliyorsa, otel konaklama, otel transferi ve yemek sağlamak durumundadır. Bazı örneklerde yolcu ciddi bir şekilede maddi manevi zarara uğratılmış olabilir. Yargıtay kararı ile bu yolcular havayollarına maddi manevi zarara uğradıkları için dava açabilirler. Finansal açıdan Overbook havayolları için karlı olduğunu söyleyebiliriz. Overbook havayollarının doluluk oranılarını yüksek olmasına ve kar etmeleri için önemli bir uygulamadır. Overbook’da çevre temizliği de faydalanıyor, 1 dolu uçak 2 yarı yarıya dolu uçaktan doğaya daha az zarar vermektedir.
Havayolları Overbook hesaplama programları devamlı güncellenip uçuşların Overbook oranlarını güncellemektedir. İstatistiklere göre havayollarının Overbook oranı %0,01 dir.
Overbook kavramına dahil olmadan nasıl uçabilirim?
%0,01 Overbook yolcularından biri olmamak için uçuşunuz adına online check-in işleminizi yapıp havalimanına gitmeden biniş kartınızı düzenlemenizi ve uçuşa 3 saat kala havalimanında bulunmanızı önemle tavsiye ederiz.